VALOR Autoklinikka-podcastissa: Autoalan murros vaikuttaa autovakuutukseen ja -rahoitukseen

Autoklinikka-podcastin uusimmassa jaksossa finanssi- ja vakuutusalan asiantuntija Juha Viljakainen VALOR Partnersilta keskustelee autokaupan murroksesta ja vaikutuksista autovakuutukseen ja -rahoitukseen. 

Autoala elää voimakasta murroskautta ja digitalisaatio sekä ympäristöasiat vaikuttavat vahvasti myös liikkumisen ekosysteemiin. Autoklinikka-podcastissa kuullaan alan asiantuntijoiden näkemyksiä tulevaisuuden trendeistä.  

Uusimmassa jaksossa (#13) VALOR Partnersin liikkeenjohdon konsultti Juha Viljakainen, joka on toiminut pitkään finanssi- ja vakuutusalalla ja tekee jatkuvaa syvällistä tutkimustyötä autokaupan murroksesta, keskustelee Autoklinikan William Börmanin kanssa siitä, miten uudet liikkumisen palvelut ja alustatalous vaikuttavat autoalaan liittyviin finanssipalveluihin.   

Juha Viljakaisen mukaan autoalan ja liikkumisen palveluihin vaikuttaa kaksi yhteiskunnan megatrendiä: digitalisaatio ja vastuullisuusajattelu. Lisäksi autoalan sisäisistä trendeistä sähköistyminen näkyy monin tavoin.  

”Liiketoiminnan näkökulmasta digitalisaatio tarkoittaa, että jokaisen toimijan on hyödynnettävä teknologian tarjoamia mahdollisuuksia, kuten verkkopalveluja ja mobiilisovelluksia asiakasrajapinnassa tai tekoälyn käyttöönottoa sisäisissä prosesseissa”, Viljakainen toteaa.  

Näiden muutosten lisäksi digitalisaatio vaikuttaa laajemminkin palveluiden arvoketjuihin. Digitaaliset palvelut muuttavat nopeasti esimerkiksi palveluiden jakelua.  

”Alustatalous on keskeisessä roolissa. Digitaaliset kauppapaikat yhdistävät eri toimialoja, kuten autokauppaa, rahoitusta ja vakuutusta. Perinteisesti finanssialan toimijat ovat tarjonneet kattavia palveluita nykyisille ja uusille asiakkaille, mutta nyt digitaaliset kauppapaikat astuvat asiakkaan ja finanssiyhtiön väliin. Sama kehitys näkyy autokaupassa”, Viljakainen sanoo.  

Ostoprosessi siirtyy verkkoon 

Vielä parikymmentä vuotta sitten asiakkaat menivät autokauppaan katsomaan ja ostamaan autoja. Nykyään ostoprosessi tapahtuu verkossa ja mobiilisovelluksilla. Autoalalla Tesla on ollut edelläkävijä, ja muilla aloilla esimerkkejä ovat Amazon, uusimpana Temu ja muut kiinalaiset verkkokaupat.  

”Fyysiset liikkeet toimivat lähinnä ’sovituskoppeina’, joissa autoa voi nähdä ja koskettaa, mutta ostoprosessi hoituu kasvavassa määrin digitaalisesti. Tämä kuvastaa laajempaa kaupan murrosta”, Viljakainen huomauttaa.  

Alustatalous on muuttanut myös liikkumisen palveluita. Nyt on tarjolla sähköpotkulautoja, Uber-kuljetuspalveluita, autojen jakopalveluita sekä muita kuukausimaksullisia vaihtoehtoja.  

”Kaikilla näillä on vahva yhteys digitalisaatioon, sillä ne vaativat mobiilisovelluksia, seurantadataa ja verkkopohjaisia prosesseja.” 

Vaikka jaettujen autojen konsepti ei ole menestynyt Suomessa yhtä hyvin kuin muualla, muiden ajoneuvojen yhteiskäyttöpalvelut, kuten venevuokraus Skipperin kautta tai pakettiautojen vuokraus, ovat toimineet. 

”Suomessa pitkät etäisyydet ja pienempi väestömäärä tekevät volyymin saavuttamisesta haastavampaa”, Viljakainen pohtii.  

Autoklinikan podcastin uusimmassa jaksossa VALOR Partnersin Juha Viljakainen keskustelee Autoklinikan William Börmanin kanssa siitä, miten uudet liikkumisen palvelut ja alustatalous vaikuttavat autoalaan liittyviin finanssipalveluihin.   

Ympäristöarvojen nousu suosii sähköistymistä 

Toisaalta kaupunkipyörät ovat olleet menestys ja työsuhdepyöräliiketoiminta on kasvanut nopeasti. Digitalisaatio ja jakelun helppous yhdistyvät vastuullisuuskulttuurin ja ympäristöarvojen kasvuun.  

Viljakainen uskoo, että autokannan sähköistyminen jatkuu vahvana uusien autojen myynnissä, sillä ympäristöpaineet ovat huomattavat. Perinteiset autonvalmistajat tuovat uusia polttomoottoreita korvaavia malleja markkinoille, ja uusien toimijoiden, kuten kiinalaisten sähköautojen, kasvu kytkeytyy myös kansainväliseen kauppapolitiikkaan.  

”Toisaalta autokauppa on aina ollut globaalia”, hän huomauttaa. ”Suurin osa Suomen autoista on valmistettu ulkomailla, vaikka vähittäiskauppa on ollut paikallista.” 

Muutokset näkyvät myös jälkimarkkinoinnissa, esimerkiksi autojen varaosa- ja huoltopalveluiden markkina on konsolidoitumassa. Lisäksi markkinoille on tullut ulkomaisia logistiikkaan panostavia ketjuja. Samanaikaisesti ajoneuvokannan sähköistyminen vaatii huoltoliikkeiltä investointeja ja uudenlaisen osaamisen kasvattamista. 

Finanssipalvelujen myyntikanavat muuttuvat 

Murros vaikuttaa myös ajoneuvojen finanssipalveluihin ja siihen, missä rahoituspalveluita ja vakuutuksia myydään.  

”Kun vakuutus ostetaan digitaalisessa kauppapaikassa auton oston yhteydessä, miten vakuutusyhtiö voi vaikuttaa päätökseen, mistä vakuutus ostetaan? Esimerkiksi kuukausimaksullisissa palveluissa vakuutus on usein hoidettu leasing-yhtiön puolesta, jolloin kuluttajamarkkina siirtyy yritysmarkkinan puolelle”, Viljakainen korostaa.  

Hänen mukaansa vakuutusyhtiöiden on oltava läsnä useissa eri jakelukanavissa ja kehitettävä tuotteitaan uusilla tavoilla, sillä valikoima on laajentunut merkittävästi. Myös sähköistymisen aiheuttama murros on lisännyt vakuutusyhtiöissä tarvetta ymmärtää paremmin sähköautojen korjausprosesseja, sillä korjauskustannukset ovat nousseet. 

Viljakainen lisää, että autokaupan murros on korostanut maahantuojien roolia. Pohjoismaiset maahantuojat hakevat kumppaneita muista Pohjoismaista, mikä voi tarkoittaa, että merkkivakuutuksia tarjotaan Suomen ulkopuolelta.  

”Tämä on selkeä strateginen uhka suomalaisille toimijoille”, Viljakainen varoittaa. ”Kun tähän lisätään kansainvälinen kilpailu ja globaalit finanssialan toimijat, on selvää, että tarve olla pelissä mukana eri tavalla on kasvanut huomattavasti.” 

Kuuntele koko jakso osoitteesta:  

Autoklinikan podcast jakso 13: digitalisaation vaikutus liikkumisen, autoilun ja vakuutuspalveluiden murroksessa, vieraana Juha Viljakainen, VALOR Partners. 

Spotify 

Teksti: Catarina Stewen